Recenzia: Slon - Martin Suter

septembra 12, 2017

AUTOR: Martin Suter
NÁZOV: Slon (Elefant)
VYDAVATEĽSTVO: Metafora (Diogenes Verlag AG)
ROK VYDANIA: 2017 (2017)
POČET STRÁN: 224
PREKLAD: Miloslava Hnízdilová

Slon je najnovším románom švajčiarskeho spisovateľa Martina Sutera. Jedného dňa nájde bezdomovec Schoch v jaskyni, v ktorej prespáva, malého ružového slona. Lenže to by nebola jediná vec, ktorá je na ňom zvláštna. Ten slon v tme aj svieti. Kniha začína stretnutím slona so Schochom, pričom sleduje ich spoločnú púť a postupom času sa dozvedáme aj to, ako ten ružový slon vlastne vznikol.

Musím sa priznať, že zo začiatku som nevedel čo mám od knihy očakávať. Celkom to bola pre mňa veľká neznáma, pričom som si kladol otázku: "Brať alebo nebrať výtlačok?". No nakoniec som sa rozhodol, že áno a zistil som, že som spravil dobre. 
Autor v tejto knihe poskytol úplne originálny dej, s ktorým sa nestretnete v žiadnej inej knihe. To vám môžem zaručiť už teraz. Hoci som zo začiatku nemal od knihy nejaké extra veľké očakávania, a to ešte musím podotknúť, že ma zo začiatku ani nejako extra nebavila, no postupom času sa mi kniha začala páčiť viac a viac.

Tým, že je dej knihy na dnešné knižné pomery celkom odlišný, tak je tu aj pravdepodobnosť, že sa vám kniha nebude musieť páčiť. Nie je to nejaká detektívka, nie je to ani fantasy a ani žiadne krimi. Ide proste o román s menšími prvkami thrilleru, pričom autor v knihe skvelo opisuje to, čoho všetkého sú ľudia schopní pre slávu, peniaze a rôzne ocenenia. No podľa mňa kniha za pokus určite stojí.
Dej bol zo začiatku písaný takým pomalším tempom, pričom napätie sa v knihe ani nenachádzalo, no ku koncu knihy sa už dalo doslova krájať. Mňa osobne najviac zaujala skôr druhá polovica knihy, pretože jednak sa prvá polovica zameriavala skôr na vysvetľovačky, no v tej druhej dostal príbeh a celkovo kniha nový rozmer.

Čo sa týka postáv, tak v knihe nájdeme bezdomovca Schocha, doktora Rouxe, ošetrovateľa slonov v cirkuse Kaunga a jeho zamestnávateľa Pellegriniho. Každá postava je povahovo iná, no väčšina z nich má dosť podobné ciele. No čo mi pri tejto knihe chýbalo, bolo hlbšie vykreslenie postáv, vďaka čomu som sa s nektorými postavami nevžil tak ako som očakával. No čo sa mi pri tejto knihe páči je to, že autor píše veľmi jednoducho a pútavo. Čo si určite všimnete je to, že drvivá väčšina viet v knihe sú len také jednoduché vety. Súvetí je tam málo. Pre niekoho je to možno zlé, no mne sa to tak páčilo.

Vďaka Metafore som narazil na ďalšieho autora, ktorý by sa mohol dostať do môjho rebríčka obľúbených spisovateľov. Keďže toto je prvá kniha, ktorú som od neho čítal, tak vôbec neviem, čo môžem očakávať od jeho ďalších kníh. Každopádne veľmi rád si ešte nejakú jeho knihu prečítam. No vďaka tejto knihe sa mi naskytla jedna otázka. Aké by to bolo, keby na svete existovali ružové slony?
Knihe Slon dávam 82%.

Knihu je možné od zajtra, t.j. 13.9. zakúpiť vo vašich kníhkupectvách, poprípade objednať na internete.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem



Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.